Hva er egentlig riktig fettprosent og hvordan måles den?

94 Likes Comment
kroppe

Fettprosenten din sier ganske enkelt noe om hvor mye fett kroppen din består av. La oss anta at du veier 80 kilo. Hvis du da har en fettprosent på 10 prosent, betyr dette at kroppen din består av åtte kilo fett. Fettprosenten gir også en god indikasjon på hvor godt trent kroppen din er.

Måling av fettprosenten

Det å finne ut helt nøyaktig hva fettprosenten din er, kan være vanskelig. Du får kun en helt nøyaktig måling av fettprosenten hvis det gjøres på et laboratorium eller et forskningssenter. Det eneste problemet er at folk flest ikke har tilgang til dette. Et annet alternativ for å måle fettprosenten er med såkalte fettklyper. Da måler man hvor tykt underhudsfettet er på noen gitte punkter. Det som er viktig med denne metoden, er at personen som fortar fettmålingen er kompetent og måler nøyaktig. Ved å foreta en fettmåling, vil man få vite noe om hvordan helsetilstanden er og om man har for lav eller høy fettprosent.

Vedvarende vekttap

Når man slanker seg er det normal fettprosent i kroppen man vil oppnå, og ikke redusert muskulatur og kroppsmasse. Det å jobbe seg opp en sterk kroppsmuskulatur og bli kvitt noe av kroppsfettet er det som skal til for at du skal kunne føle deg frisk og sterk. Dessuten får du mye mer energi.

For mennesker som ikke har trent særlig mye tidligere, er det ganske inspirerende å se hvor fort denne prosessen går i begynnelsen av treningsperioden. På kun én eneste måned kan man faktisk øke muskelmassen med opp til hele halvannen kilo! Er du ny innen styrketrening, er det gøy å merke at denne prosessen går relativt raskt i starten. Dette krever selvsagt en solid treningsplan og godt kosthold. Det er faktisk enklere enn du kanskje tror. Det vanskeligste er å komme i gang. Husk at du vil også oppnå en høyere fettforbrenning med treningen.

Men hva er egentlig den riktige fettprosenten?

Dette avhenger av kjønn og alder. Det er ingen fastsatte verdier som angis som riktig fettprosent for din normalvekt. Grovt sett kan vi likevel si at mellom åtte og 20 prosent for menn og mellom 15 og 30 prosent for kvinner er hva man kan kalle en normal og sunn fettprosent.

Verdens Helseorganisasjon har i en rapport konkludert at menn med en fettprosent på mer enn 20 prosent regnes som overvektige. For kvinner er denne grensen på 33 prosent. Husk at fettprosenten også stiger jo eldre man blir.

You might like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.