HIIT-trening og hvordan det kan brukes til vekttap og fettforbrenning

42 Likes Comment
HIIT

HIIT er forkortelse for High Intensity Interval Training. Denne typen trening er ment å være intens, men kort. Ideen med HIIT er å trene hardt i en kort periode, deretter hvile eller gjøre lavintensitetsøvelser i en gitt periode.

HIIT-trening har mange fordeler. Det er effektivt fordi det kan gjøres i kortere perioder enn typiske aerobic treningsøkter, noe som gjør at du kan trene flere i løpet av dagen.

Fordeler med HIIT for kvinner

HIIT er kort i varighet og høy intensitet. Denne kombinasjonen av intensitet og korthet er det som gjør HIIT så effektivt for vekttap hos kvinner.

Fordelene med HIIT er mange. Det er en effektiv måte å forbrenne fett på, øke din kardiovaskulære kondisjon, redusere kroppsfett, forbedre insulinfølsomheten, forebygge eller håndtere diabetes, senke blodsukkernivået og forbedre kolesterolnivået.

HIIT-treningsøkter er også bedre til å forbedre humøret ditt med alle endorfinene som frigjøres under treningsøkten, noe som vil gjøre det mer sannsynlig at de holder seg til det på lang sikt.

HIIT lar deg også komme raskere tilbake til jobb eller familieliv med kortere treningsperioder enn å trene cardio som tar mer tid på en dag.

Hva kan du forvente av HIIT-trening

HIIT-trening er en form for kondisjonstrening som presser kroppen til det ytterste.

Denne typen trening innebærer å gå all out i en kort periode, etterfulgt av en restitusjonsperiode med lav intensitet. De aktive periodene er korte og intense, men kan vare fra 8 til 30 minutter. HIIT brukes ofte av idrettsutøvere som ønsker å forbedre utholdenhet og aerob kapasitet, eller for vekttap.

Det er mange fordeler med HIIT-trening, inkludert: forbedret muskelstyrke og utholdenhet, økt fetttap, redusert risiko for hjertesykdom og diabetes, redusert blodtrykk og kolesterolnivå, bedre mentalt velvære og søvnkvalitet.

Hvordan begynne å trene HIIT

HIIT er en av de mest effektive treningsformene, og den er også veldig effektiv.

HIIT er ikke en type trening som du kan gjøre med en personlig trener. Du kan gjøre HIIT hjemme eller på et treningsstudio uten utstyr. Øvelsene er hovedsakelig kroppsvektsøkter, så det er mulig å trene HIIT uansett hvor du er.

HIIT-treningsøkter vs. andre typer treningsøkter

HIIT, eller høyintensiv intervalltrening, er en type treningsøkt hvor du veksler mellom korte støt med intens aktivitet og hvileperioder.

HIIT-treningsøkter blir stadig mer populært for folk som ønsker å gå ned i vekt. Samt idrettsutøvere som leter etter måter å øke kondisjonsnivået på. HIIT-treningsøkter er forskjellig fra andre typer trening fordi intensiteten er mye høyere.

HIIT-trening er også veldig forskjellig fra cardio fordi de bruker mye mer energi enn cardio gjør. Dette betyr at HIIT-trening kan være mer fordelaktig for vekttap, men de bør ikke gjøres uten tilsyn av noen som vet hva de gjør

You might like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.